3.4.07

guerilla (marketing)

Het is interessant hoe de web2.0-applicaties steeds meer impact hebben op marketing.
Eerst en vooral de dorito-campagne, 'amateurs' maakten 100'en reclame-clipjes en dorito's gebruikt deze.. een voorbeeld (er zijn er meer dan 1000).


Het toffe aan consumer-generated marketing is dat er een facet van onberekenbaarheid inzit. zo kreeg dove's reclame-actie vorig jaar een staartje met een tegen-actie :

het origineel :


de reactie :


Zo zijn er natuurlijk véél voorbeelden. Bekijk zeker de kunst van Banksy en naar andere anti-reacties :


Hier volgen twee acties tegen de Ipod-mania :

De 'Neistat brothers' zagen dat de Ipod-batterij maar een 1,5 jaar meegaat, en onvervangbaar is.. dus verspreiden ze dit op een virale manier(waar ik aan mee doe)



op Duvelman's blog stond dit filmpje...



Als laatste voorbeeld de Snickers-reclame tijdens de superbowl en de mislukte campagne daarna :

Snickers
had een superbowlreclame-filmpjes gemaakt dat al snel als homofoob werd bestempeld. Als 1e reactie probeerden ze alles recht te trekken met een 'consumer - generated' sequel. Ze lieten amateurs minder discriminderende clips maken en gaven deze clips ruimte op een website. Dit was echter niet voldoende voor de blogosphere, evenmin voor de homrechten organisaties.

Nu is de volledige actie verdwenen van de snickerwebsite en probeert de Mars-cooperatie alles onder het tapijt te vegen.
Gelukkig is er youtube.

Dit is het gewraakte clipje.


Dit is één van de parodieën :


en zo gaat het nog wel even verder.. power to the people!

1 opmerking:

DVLMN zei

killer. Biedt weer tonnen aan mogelijkheden om hier iets mee te doen in m'n nederlandse lessen.