12.4.07

Web 2.0 het onbegrepen hoofdstuk (Help!)



Zoals jullie reeds kunnen lezen ben ik een newbie hier in de blogwereld. Dankzij mijn eindproject voor school (en de eigen interesse in comm) heb ik me veel plezier en bijna evenveel vraagtekens op de hals gehaald.
Ik voel me als een ontdekkingsreiziger met 1001 compassen die allemaal overlappen en verschillen..(wat digg it, shout it! mash-ups? Twitter? E-kudo's? natuurlijk technorati... uhum)

Een ding, RSS feeds zijn beestig.. Vroeger had ik een onoverzichtelijk hoopje links waarbij de vraag 'waar stond dat nu weer op' steeds weer opdook.
Sinds de lancering in web 2.0 technologie heb ik hopen en hopen RSS-feeds in de werkbalk en is de hamvraag 'wat kan ik nu allemaal vinden'geworden.
Dus in plaats van telkens pagina's te laden op zoek naar leesvoer kan ik nu efficient de interessantste en recentste artikels opsnorren...(sjawel bladwijzersteez, Del.icio.us is nog toekomstmuziek voor den dezen).

MAAR, waarom is dat abonneren zo moeilijk? Liefst zet ik de 'links' rechtsreeks in mijn werkbalk. Veelal sturen ze me echter rechtstreeks naarmijn technorati-account en moet ik via ommewegen (knip ik het feed-stuk uit de link en plak het in de browser)om me echt te abonneren.. en dat is omslachtig!

wat doe ik verkeerd? Ik heb zo'n mooie add-it button en een RSS-logo met constant oplopende cijfers in de browser.

Tweede probleem, ik houd echt wel van de berichten die ik tegenkom op vele blogs(bladda, on-point, duvelman, ann in the morning, etc) en als ze me inspireren dan link ik.. maar wat zijn trackbacks? moet ik daarnaar linken? wat is het nut? help!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmm, hard one.

Sommige services sturen zelf, zonder je het weet trackbacks als je linkt naar een andere blog, bij anderen moet je zelf in je menu in eht vakje "trackback to" een speciale url ingeven

als je een trackback geeft post je service een stukje van je blogtekst in de comments van de originele blog, my guess is dat het is om een soort notification te geven en het netwerken tss blogs te bevorderen,

daarnaast is het goed voor uw google en technorati rankings om links binnen te krijgen, als je dus trackbacks binnenkrijgt is dat altijd goed, en als je er geeft, kom je sympathiek over he, lol

meer weet ik er eigenlijk niet over

(thx vr de props overigens :) )

Ann zei

'Land of Confusion' :o) Hebben we hier nog op singletje en maxi single liggen. Goei nummer!

Anoniem zei

Trouwens, ik zie dat je linkt naar het blogsome adres, kan je dat veranderen naar on-point.be, binnen hier en een beetje gaat de blogsome nl. offline, en wordt het gewoon on-point.be.

Om ook nog te replyen op je comment overlaatst, ik weet niets van die hacktoestand, vreemde situatie, ook niets over gehoord ofzo eigenlijk, stond ppklts daar echt ergens tussen? Mocht dat in het vervolg nog gebeuren ofzo, keep me posted, smerige toestanden dat.